Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان

Thesis #7467

[error in script] (1399) بررسی وضعیت گرایش به تفکر نقادانه در دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 8931. پایان نامه مقطع Doctoral.

[img] Text
محمدرضا طیرانیان فایل کامل.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
محمدرضا طیرانیان.pdf - Published Version

Download (1MB)

Persian Abstract

مقدمه: تفکر انتقادی یکی از گسترده ترین مفاهیمی است که در حوزه تعلیم و تربیت از جایگاهی خاص برخوردار است. تفکر انتقادی منجر به ایجادانگیزه برای فراگیری مهارتهای حل مساله تصمیم گیری و خلاقیت در فرد میگردد. هدف از انجام این مطالعه بررسی وضعیت گرایش به تفکر نقادانه در دانشجویان مقطع کارورزی در شهر زنجان بود. روش اجرا: این مطالعه، یک پژوهش توصیفی تحلیلی بود. جامعه ی مورد مطالعه شامل کارورزان رشته ی - پزشکی زنجان بود. شرکت کنندگان وارد شده در مطالعه، پرسشنامه استاندارد از پیش طراحی شده را به صورت آنلاین پاسخ داده اند. اطلاعات از پرسشنامه ها استخراج شد و همراه با یافته های دموگرافیک وارد نرم افزار کامپیوتری شدند. در نهایت داده ها توسط نرم افزار آماری تحلیل شدند. 44 %( زن / 39 %( مرد و 92 نفر ) 9 / نتایج: تعداد 28 کارورز پزشکی در مطالعه شرکت کردند. تعداد 44 نفر ) 7 48 %( بین 981 تا 991 ، تعداد / 4%( نمره ی پیش کارورزی بالاتر از 941 ، تعداد 93 نفر ) 7 / بودند. تعداد 3 نفر ) 9 1%( نمره ی کمتر از 911 داشتند. به طورکلی / 49 %( نمره ی بین 911 تا 981 و تعداد 2 نفر ) 2 / 94 نفر ) 3 تقریبا در تمامی سوالات پرسشنامه در 9 حیطه بیش از 31 درصد شرکت کنندگان پاسخ های مثبت دادند. در بررسی نمرات مربوط به حیطه ی مشارکت پذیری برحسب جنس و نمره پیش کارورزی نتایج نشان داد میانگین نمرات در مردان و زنان در طبقات مختلف دانشجویان بر اساس نمره پیش کارورزی تفاوت معنا داری نداشت )به =0/ ترتیب 167 P =0/ و 751 P (. در بررسی یافته های حیطه ی روحیه نوآورانه تفاوت معنی داری در این =1/ حیطه بر حسب جنسیت و نمره پیش کارورزی وجود نداشت) 348 P =1/ و 131 P .) در بررسی یافته های حیطه ی بلوغ شناختی نیز همانند دو حیطه ی گذشته تفاوت معنی داری بین این حیطه بر حسب جنسیت و =1/ نمره پیش کارورزی وجود نداشت )به ترتیب 942 P =1/ و 788 P .) نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، به طور میانگین میزان گرایش کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در وضعیت مطلوبی قرار دارد. مطالعات بیشتر با حجم نمونه بالاتر پیشنهاد می شود.

Title

A survey on situation of critical thinking disposition among the medical students of Zanjan Medical University in 2019

Abstract

Background: Critical thinking is one of the broadest concepts that has a special role in the field of education. Critical thinking results in motivation for learning problem-solving skills and creativity in the individual. The aim of this study was to investigate the tendency of critical thinking in medical internship students in Zanjan. Methods: This study was a descriptive-analytical prospective study. The study population included medical interns of Zanjan University of Medical Sciences. The study Participants were asked to answer an online pre-designed standard questionnaire. Data was extracted from questionnaires and entered into computer software along with demographic findings. Ultimately, the data were analyzed by statistical software. Results: Totally, 82 medical interns participated in the study. Forty four (53.7%) were male and 38 (46.3%) were female. Five participants (6.1%) had the pre-internship score above 140, 35 (42.7%) between 120 to 139, 34 (41.5%) between 100 to 120 and 8 (9.8%) had the score less than 100. In general, more than 50% of the participants completed the questionnaire with positive answers in all 3 areas. In the assessment of scores obtained in field of participation in terms of gender and pre-internship scores, the results showed that the mean scores of men and women in different classes based on pre-internship score were not significantly different (P = 0.761 and 0.257, respectively). In the field of innovative spirit, There was no significant difference in terms of gender and pre-internship scores (P = 0.542 and 0.050, respectively). In the field of cognitive maturity, as in the previous two fields, there was no significant difference in terms of gender and pre-internship scores (P = 0.368 and 0.722, respectively). Conclusion: According to the results of this study, the tendency of critical thinking in medical interns of Zanjan is in a favorable situation. Further studies with higher sample sizes are suggested.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Keywords: Critical Thinking, Medical Students, situation of Critical Thinking Disposition, Thinking
Subjects: W General Medicine. Health Professions > W 100-275 Medical, Dental, and Pharmaceutical Service Plans
Divisions: Education Vice-Chancellor Department > Faculty of Medicine > Departments of Clinical Sciences > Department of Social Medicine
Number of Pages: 37
Depositing User: گ ش
URI: http://repository.zums.ac.ir/id/eprint/7467

Actions (login required)

View Item View Item