Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان

Thesis #7406

[error in script] (1399) طراحی و تدوین مولتی مدیا آموزشی آنالیز کست مطالعه ارتودنسی و بررسی میزان رضایتمندی از آن در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان. پایان نامه مقطع Doctoral.

[img] Text
فائزه داود آبادی فایل کامل.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (2MB)
[img] Text
فائزه داود آبادی.pdf - Published Version

Download (1MB)

Persian Abstract

مقدمه : کست مطالعه ارتودنسی یک ابزار مناسب جهت ارزیابی و آنالیز اکلوژن بیمار جهت تشخیص و طرح درمان می باشد. معمولا میزان کمبود یا اضافه فضا صرفا با آنالیز کست تشخیصی بیمار برآورد میشود، بنابراین ارتقا مهارت آنالیز کست ارتودنسی در دانشجویان بسیار اهمیت دارد. امروزه جهت ارتقا کیفیت آموزش از روش های مختلفی استفاده میگردد. هدف از این مطالعه طراحی و تدوین مولتی مدیا آموزشی آنالیز کست مطالعه ارتودنسی و بررسی میزان رضایتمندی از آن در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان بود. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نیمسال دوم سال تحصیلی 98 - 99 که واحد درسی ارتودنسی عملی 1 و 4 را اخذ کرده بودند، انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخت متشکل از 18 سؤال با مقیاس لیکرت پنج گانه مورد استفاده قرار گرفت. ارائه محتوا به صورت حضوری بر روی کامپیوتر بخش توسط استاد مربوطه به مدت یک هفته بصورت پایلت انجام شد. سپس پرسشنامه ها در اختیار دانشجویان قرار گرفت. اطلاعات بدست آمده با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: در این مطالعه 34 نفر از دانشجویانی که واحد درسی ارتودنسی عملی 1 و 26 نفر از دانشجویانی که واحد درسی ارتودنسی عملی 4 را در نیمسال دوم سال تحصیلی 98 - 99 انتخاب کرده بودند، پرسشنامه را تکمیل کردند. نتایج نشان داد تفاوت آماری معنی داری بین میزان رضایتمندی دانشجویان به تفکیک جنسیت و معدل وجود ندارد. میانگین و انحراف معیار رضایتمندی کلی از مولتی مدیا، به ترتیب در دو گروه دانشجویان ارتودنسی عملی 1 و 4 ، برابر) 59 / 0± 9 / 3 ( و ) 48 / 0±2 / 4 ( محاسبه شد. نتایج: طراحی مولتی مدیا آموزشی حاوی امکانات سمعی و بصری میتواند تاثیر مثبتی در رضایت دانشجویان داشته باشد. میتوان جهت ارتقا یادگیری فعال دانشجویان از ابزارهای کمک آموزشی مانند چندرسانه ای ها کمک گرفت.

Title

design and development of educational multimedia of orthodentic study cast analysis and evaluation of student satisfaction toward it in dental school of Zanjan university of medical science

Abstract

Introduction: Orthodontic study cast is a suitable tool for evaluating and analyzing the patient's occlusion for diagnosis and treatment plan. Usually, the amount of lack or excess of space is estimated only by analyzing the patient's diagnostic cast. Therefore, improving orthodontic cast analysis skills in students is very essentional.Today to enhance Quality of education Different methods are used. The aim of this study is designing and development of educational multimedia of orthodontic study cast analysis and Evaluation of student’s satisfaction toward it in dental school of Zanjan university of medical sciences. Methods and materials: This Cross-sectional descriptive study was performed on students of dental school of Zanjan university of medical sciences in the second semester of years 2019-2020 who took 1th and 4th Orthodontic courses. A researcher-made questionnaire consisting of 18 questions with a five-point Likert scale was used to gather information. Content was presented in person on the computer of the ward by the relevant professor for a week as a pilot, then the questionnaire was given to the students. The data were analysed by SPSS software. FINDINGS: In this study, 34 students who took 1th Orthodontic course and 26 one who took 4th Orthodontic course in the second semester of academic years 2019-2020 had completed the questionnaire. The result showed there is no significant statistical difrence between students' satisfaction by gender and grade average parameters. Mean and SD of overall satisfaction from multimedia. In two groups of students-1th and 4th Ortodonic course- was calculated respectively equal to (3.9 ±0.59) and (4.2 ±0.48). CONCLUSION: Educational multimedia design containing audio and visual facilities can have a positive impact on student satisfaction

Item Type: Thesis (Doctoral)
Keywords: Multimedia-Education-Orthodontics
Subjects: W General Medicine. Health Professions > W 100-275 Medical, Dental, and Pharmaceutical Service Plans
Divisions: Education Vice-Chancellor Department > Faculty of Dental > Department of Orthodontics
Number of Pages: 71
Depositing User: گ ش
URI: http://repository.zums.ac.ir/id/eprint/7406

Actions (login required)

View Item View Item