Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان

Thesis #7319

[error in script] (1395) بررسی اثربخشی برنامه ی آموزشی روانی گروهی در تبعیت دارویی، بینش و - کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی. پایان نامه مقطع Masters.

[img] Text
پایان نامه خانم ناهید. اتمام یافته با اصلاحات.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (2MB)

Persian Abstract

مقدمه : اختلال دوقطبی یک بیماری روانپزشکی مزمن و ناتوانکننده است که بهطورجدی کیفیت زندگی بیماران و خانوادههایشان را تحت تأثیر قرار میدهد. دارودرمانی جزء اصلی درمان این بیماری است. اما رویکردهای دارودرمانی بهتنهایی برای درمان این بیماران ناکافی به نظر میرسد. این مطالعه باهدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش روانشناختی گروهی برافزایش تبعیت دارویی، بینش و کیفیت زندگی بیماران مبتلابه اختلال دوقطبی طراحیشده است. روش بررسی : طرح پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی - آماری این مطالعه شامل بیماران دوقطبی بیمارستان بهشتی شهر زنجان از مهر 1393 تا اسفند 1394 است. نمونه موردمطالعه از بیماران مراجعهکننده به بیمارستان بهشتی وابسته به علوم پزشکی زنجان انتخاب شدند. 21 بیمار مبتلابه اختلال دوقطبی نوع یک در دو گروه آزمایش ) 11 نفر( و کنترل ) 11 نفر( طبقهبندی شدند. گروه آزمایش آموزش روانشناختی را به مدت 5 جلسه هفتگی دریافت کرد و گروه کنترل درمان معمول خود را ادامه داد. تبعیت دارویی، بینش و کیفیت زندگی بیماران قبل، بعد از مداخله و یک ماه بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامهی تبعیت دارویی موریسکی ) MMAS ( ، بینش اختلال خلقی ) MDIS ( و پرسشنامه کیفیت زندگی فرم کوتاه) WHOQOL ( ارزیابی شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس و روش برآورد معادلات تعمیمیافته ) GEE ( استفادهشده است. نتایج : یافتههای مطالعهی حاضر نشان داد که گروه مداخله افزایش معنیداری را در میزان تبعیت دارویی =1/119( p =1/ ( و بینش )نیاز به درمان 145 p( نشان دادند. اما تفاوت آماری معنیداری در بینش کل =1/271( p =1/ ( و کیفیت زندگی کلی ) 486 p =1/ ( و مقیاسهای جسمانی ) 157 p =1/ (روانشناختی ) 158 p ،) =1/ اجتماعی) 327 p =1/ ( و محیطی ) 17 p (یافت نشد. نتیجهگیری و پیشنهادها : آموزش روانشناختی به همراه دارودرمانی در افزایش تبعیت دارویی، نیاز به درمان )بینش( بود. پژوهشهای بیشتری با حجم نمونه بیشتر برای تائید اثربخشی آموزش روانشناختی برافزایش کیفیت زندگی و بینش نیاز است.

Title

Efficacy of group pcycho-education program on bipolar patients' adherence to drug, insight and quality of life

Abstract

Back ground: Bipolar disorder is a chronic psychiatric and a debilitating disorder that can seriously affect the Quality of life of patients with bipolar disorder and their families. Pharmacological approaches alone are also often insufficient to achieve a cure for bipolar disorders. This study aimed to determine the efficacy of group psycho-education Program on medication adherence, insight and Quality of life of patients with bipolar disorder. Method: Research method was a Quasi experimental with pre-test and post- test and a control group. The statistical samples included patients with bipolar disorder in Zanjan, Beheshti hospital from October 2014- March 2015. The samples were selected from patients referring to governmental centers of Zanjan University of Medical Sciences, Beheshti Hospital. 20 patients with bipolar disorder type I were selected and categorized into two groups: the experimental group (n=10), the control group (n=10). For the experimental group, psycho-educational program were performed in 5 weekly sessions. The control group continued their routine treatment. Medication adherence, insight and quality of life e of the two groups were evaluated before, after and one month after the intervention, using the Morisky Medication Adherence Scale (MMAS), Mood Disorder Insight Scale (MDIS) and short form of quality of life (WHOQOL). Covariance test and Generalized Estimating Equation (GEE) were used to analysis the datas. Results: The result of this study indicated that patients in the ‘‘intervention’’ group had a statistically significant enhancement in Medication Adherence (P = 0.009) and insight (need to treatment p=0.004)). No significant differences found between intervention group and a control group regarding total insight (p=0.271), total of Quality of life (p=0.486) and domain of Quality of life, Physical (p= 0.057), Psychological (p=0.158), social (p= 0.327), environment (p= 0.07). Conclusion and suggestion: Psycho-educational program along with pharmacotherapy was effective in improvement medication adherence, insight (need to help) More research with larger sample size to confirm the efficacy of psycho-education on quality of life and insight required.

Item Type: Thesis (Masters)
Keywords: psycho-education, bipolar disorder, adherence to drug, insight, quality of life.
Subjects: WM Psychiatry > WM 475-611 Other Disorders
Divisions: Education Vice-Chancellor Department > Faculty of Medicine > Departments of Clinical Sciences > Department of Psychiatric
Number of Pages: 121
Depositing User: گ ش
URI: http://repository.zums.ac.ir/id/eprint/7319

Actions (login required)

View Item View Item