Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان

Thesis #6011

[error in script] (1398) بررسی ارتباط فرهنگ ایمنی بیمار با پدیده قربانی دوم در پرستاران و میزان گزارش خطا در بخش های ویژه بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1397. پایان نامه مقطع Masters.

Full text not available from this repository.

Persian Abstract

زمینه و هدف: ایمنی بیمار یک موضوع مهم در بخش های ویژه است که در صورت عدم توجه به آن موجب صدمات جبران ناپذیری می شود. فرهنگ ایمنی خوب و مثبت در بخش های ویژه سبب افزایش میزان گزارش خطا و در نتیجه کاهش تبعات آن می شود. بروز خطا در عرصه ارائه خدمات سلامت علاوه بر آسیب رساندن به بیمار و خانواده او که قربانی اول نامیده می شود، موجب حوادث عاطفی وعلائم جسمی- روانی وخیم در کارکنان می شود، که قربانی دوم نام دارد. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین ارتباط فرهنگ ایمنی بیمار با پدیده قربانی دوم در پرستاران و میزان گزارش خطا در بخش های ویژه انجام شد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی- همبستگی بود که در سال 1397 در بخش های ویژه بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زنجان با کد اخلاقی(IR.ZUMS.REC.1397.205) انجام شد. در این پژوهش از چهار پرسشنامه ی اطلاعات جمعیت شناختی، فرهنگ ایمنی بیمار، ابزار حمایتی تجربه قربانی دوم و پرسشنامه ی خود گزارش دهی در مورد خطاهای یک سال گذشته و چک لیست مستندات گزارش خطا استفاده شد. پرسشنامه فرهنگ ایمنی بیمار 12 بُعد و 42 سوال داشت، بیشترین نمره آن 210 وکمترین نمره آن 42 بود. پرسشنامه ابزار حمایتی تجربه قربانی دوم شامل 9 بُعد و 29 سوال بود که بیشترین نمره 145 و کمترین نمره 29 بود. روایی پرسشنامه ها از طریق ارزیابی روایی صوری و محتوی انجام شد. میزان CVI و CVR پرسشنامه ها به ترتیب عبارت بود از 97/0 و 9/0 . در مطالعه حاضر آلفای کرونباخ پرسشنامه فرهنگ ایمنی بیمار 835/0 به دست آمد و آلفای کرونباخ پرسشنامه پدیده قربانی دوم 760/0 به دست آمد که نشان داد هر دو پرسشنامه از پایایی خوبی بر خوردار است. داده ها با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون تی مستقل، آزمون کراسکال والیس، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: براساس نتایج نمره ی کل ابعادکل فرهنگ 24/18±72/129 امتیاز بود. در فرهنگ ایمنی قویترین بُعد مربوط به ابعاد کار تیمی درون واحد25/3 ± 35/13 امتیاز، انتظارات سرپرست 66/2±95/12 امتیاز و درک کلی از ایمنی 5/2±97/12 امتیاز بود و ضعیف ترین مربوط به پاسخ غیر تنبیهی به خطا16/2±88/6 از 15 امتیاز و باز بودن مجاری ارتباطی 17/2±98/8 امتیاز بود. نمره کل پدیده قربانی دوم 7/11±17/87 امتیاز بود. در پدیده قربانی دوم بُعد حمایت سرپرست با میانگین و انحراف معیار 87/2±33/12 امتیاز بیشترین امتیاز و بُعد اصلی مرتبط به کار "اهداف جابجایی" با میانگین99/1± 03/6 امتیاز، کمترین امتیاز را به دست آورد. بر اساس نتایج مطالعه 3/31 درصد از پرستاران شرکت کننده در پژوهش در طول یک سال گذشته دچار خطای حرفه ای شده بودند، که 7/11 درصد خطاها در شیفت صبح اتفاق افتاده بود و 8/21 درصد آن ها خطای خود را گزارش کرده بودند که این امر منجر به 1/10 درصد باز خواست از فرد خاطی شده بود، وبر اساس نتایج 8/23 درصد از خطاهای گزارش شده بدون عارضه بود. بیشترین موارد خطای گزارش شده مربوط به آی سی یو نوزادان با 65 مورد و کمترین آن مربوط به همودیالیز با صفر مورد خطا گزارش شد. با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن نمره ی کل فرهنگ ایمنی با نمره ی کلی پدیده قربانی دوم ارتباط معنادار آماری داشت (001/0=P ). با استفاده از آزمون تی نشان داده شد که نمرات مربوط به پدیده قربانی دوم و فرهنگ ایمنی در دو گروه از شرکت کنندگانی که در طی یک سال گذشته، گزارش خطا داشتند و نداشتند، تفاوت معنا داری نداشت (989/0=P و 856/0=P). بررسی ارتباط بین گزارش خطا با جمع ابعاد فرهنگ ایمنی بیمار با استفاده از آزمون کراسکال والیس اختلاف معنادار آماری نشان نداد (832/0=P). بررسی ارتباط بین گزارش خطا با جمع پدیده ابعاد قربانی دوم با استفاده از آزمون آنالیز واریانس اختلاف معنادار آماری نشان نداد (328/0=P). نتیجه گیری وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار از دیدگاه پرستاران شاغل در بخش های ویژه در حد متوسط بود. ضعیف ترین بُعد از دیدگاه آنان، بُعد پاسخ غیر تنبیهی به خطا و باز بودن مجاری ارتباطی بود. به نظر می رسد دیدگاه مدیران پرستاری در خصوص فرهنگ ایمنی و برخورد مناسب با پرستارانی که دچار خطا می شوند و هم چنین ایجاد شرایط مناسب برای برقراری ارتباط پرستاران با مسئولان باعث ارتقاء این ابعاد و گزارش به موقع خطاهای پرستاران خواهد شد. وضعیت کلی احساس پدیده قربانی دوم در پرستاران بخش های ویژه در حد متوسط بود. در پدیده قربانی دوم بیشترین تجربه ی ناخوشایند در خصوص وقوع خطا، در بُعد حمایت سرپرست بود. بدین معنی که پرستاران احساس می کردند که از حمایت مسئولان خود برخوردار نبودند. این نتیجه در راستای نتایج فرهنگ ایمنی نیز هست. نتایج این مطالعه ارتباط بین فرهنگ ایمنی و پدیده ی قربانی دوم را نشان داد، بنابراین انتظار می رود با افزایش فرهنگ ایمنی بیمار، احساس پدیده ی قربانی دوم که باعث مشکلات جسمانی و روانشناختی در پرستاران می شود کاسته خواهد شد. احساس آرامش و آسایش پرستاران باعث کاهش بروز خطا و گزارش به موقع خطا خواهد شد.

Title

evaluation the relationship of the patient safety culture with second victim phenomenon in nurses and the rate of error reporting in critical care units and emergrncy unit

Abstract

Background and Objectives: Patient safety is an important issue in critical care units that causes irreparable damage if ignored. Good and positive safety culture in the intensive care unit increases the rate of error reporting and thereby reduces its consequences. Errors in health services not only harm the patient and his or her family (first victim), but also result in serious emotional and physical-psychological symptoms in the staff (second victim). Therefore, this study was conducted to determine the relationship between patient safety culture and the phenomenon of the second victim in nurses and the rate of error reporting in ICU. Methods: This study was a descriptive correlational study performed in 2018 in the ICUs in hospitals of Zanjan University of Medical Sciences with the ethical code of (IR.ZUMS.REC.1397.205). The study used questionnaires of demographic information, patient safety culture, second victim experience support tool, a self-report questionnaire about the one-year errors, and an error-reporting documentation checklist. The patient safety culture questionnaire had 12 dimensions and 42 questions. The highest and lowest scores were 210 and 42, respectively. The second victim experience support tool consisted of 9 dimensions and 29 questions with the highest and lowest scores being 145 and 29, respectively. The validity of the questionnaires was assessed by face and content validity. The CVI and CVR of the questionnaire were 0/97 and 0/9, respectively. In this study, the Cronbach's alpha values of the patient safety culture and the second victim phenomenon questionnaires were 0/835, and 0/760, respectively, indicating that both questionnaires had good reliability. Data were analyzed using the Kolmogorov-Smirnov test, independent t-test, Kruskal-Wallis test, analysis of variance, and Spearman correlation coefficient. Results: Based on the results, the total score for the whole dimensions of culture was 129/72±18/24 points. In safety culture, the strongest dimension was related to the team working within the unit (13/35±3/25 points), supervisor expectations (12/95±2/66 points), and overall perception of safety (12/97±2/5). The lowest score was related to the non-punitive response to error (6/88±2/16 out of 15 points) and communication channel openness (8/98±2/17 points). The total score of the second victim phenomenon was 87/17±11/7 points. In the second victim phenomenon, the supervisor support dimension with the mean and standard deviation of 12/33±2/87 points and the task-related dimension of "displacement goals" with an average of 6/03±1/99 points, obtained the highest and lowest scores, respectively. According to the results of the study, 31/3% of the nurses who participated in the study had a professional error during the past year, 11/7% of which occurred in the morning shift. Also, 21/8% of nurses reported their errors, and 10/1% of them were questioned for their error. Besides, the results showed that 23/8% of the reported errors were uncomplicated. The highest and lowest reported error rates were for NICU with 65 cases and hemodialysis with zero cases, respectively. Based on the Spearman correlation test, the total score of safety culture statistically had a significant relationship with the total score of the second victim phenomenon (P = 0/001). T-test showed that the scores of the second victim phenomenon and safety culture were not significantly different between the two groups of participants who reported and did not report errors during the past year (P= 0/989 and P= 0/856, respectively). There was no significant difference between the error report and the sum of the dimensions of patient safety culture relationship using the Kruskal-Wallis test (P = 0/832). There was no significant difference between the error report and the sum of the dimensions of the second victim phenomenon relationship using ANOVA (P = 0/328). Conclusion: According to nurses working in ICU, the situation of the patient safety culture was moderate. The weakest dimension, in their view, was the non-punitive response to error and communication channel openness. It seems that the viewpoints of the nursing managers on safety culture, and their appropriate behavior with nurses who make mistakes, as well as creating appropriate conditions for nurses to communicate with authorities, will enhance these dimensions and result in timely self- reporting the errors by nurses. In the general situation, the feeling of the second victim phenomenon in ICU nurses is moderate. In the second victim phenomenon, the most unpleasant experience about the occurred error is in the supervisor support dimension. That is, the nurses feel that they lack the support of their supervisor. This is in line with the results of the safety culture. The results of this study show the relationship between safety culture and the second victim phenomenon. Therefore, by increasing the patient safety culture, the feeling of a second victim phenomenon that causes physical and psychological problems in nurses, is expected to decrease. If nurses feel comfortable, their errors will be reduced and they will report their errors in a timely manner.

Item Type: Thesis (Masters)
Keywords: Patient Safety Culture, Second Victim, Error Reporting, and Critical Care Units
Subjects: WY Nursing > WY 90-100.7 Referral. Nursing Care, Assessment and Audit
Divisions: Education Vice-Chancellor Department > Faculty of Nursing and Midwifery > Department of Nursing
Number of Pages: 126
Depositing User: خانم گیتی شاه محمدی
URI: http://repository.zums.ac.ir/id/eprint/6011

Actions (login required)

View Item View Item