(1388) نگرش دانشجویان و کارمندان به نقش جنسیتی دربعد برابرخواهی در شهر زنجان سال1387. مجلهی علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان..
![]() |
Text
J Adv Med -v17n66p71-fa.pdf Download (123kB) |
Persian Abstract
چکیده زمینه و هدف: نوع نگرش به برابرخواهی جنسیتی که ازمقولههای نقش جنسیتی میباشد، از اهمیت بالایی در تعاملات افراد و به تبع آن بهداشت روانی فرد، خانواده و جامعه برخوردار است. فرهنگ از عواملی است که در شکلگیری آن دخیل است. مطالعهی حاضر نوع نگرش به برابر خواهی جنسیتی را در افراد مذکر و مؤنث با درجات تحصیلی دانشگاهی مورد بررسی قرار داده است. روش بررسی: این مطالعه بر روی 245 نفر که ازبین دانشجویان و کارمندان شهر زنجان انتخاب شدند، انجام گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامهی محقق ساخته جمعآوری و با استفاده از آزمون آماریT مستقل ورگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که نگرش به برابرخواهی جنسیتی گروه مذکر تفاوت معناداری با گروه مؤنث داشت (00001/0>P). به طوریکه گروه مؤنث برابرخواهی جنسیتی بالایی نسبت به گروه مذکر داشت. همچنین دردرجات تحصیلی مختلف تفاوت معناداری درنگرش به برابرخواهی جنسیتی دیده شد (01/0>P). این برابرخواهی جنسیتی با بالا رفتن سطح تحصیلات افزایش پیداکرد. جنسیت در مقایسه با تحصیلات، درآمد و زبان مادری، عامل پیشبینی قویتری برای برابرخواهی جنسیتی بود. نتیجهگیری: برای کاستن تعارضات ومشکلات ناشی از اختلاف در نگرش افراد به برابرخواهی جنسیتی به ویژه درتعاملات زوجین و ارتقاء بهداشت روانی توصیه میشود تدابیری جهت کم کردن فاصلهها اندیشیده شود.
Title
Study of the Attitude toward Gender Role on Submit Gender Egalitarianism Among University Students and Employees in Zanjan (2008)
Abstract
Background and Objective: Attitude toward Gender egalitarianism that is submitted in gender role has an important role in interpersonal relations, personal, family and social mental health. Many factors including culture affect the gender role. The aim of the present study was to compare the gender role attitude in males and females with different levels of education. Materials and Methods: 245 individuals were selected through stratified and cluster sampling from different universities and offices. The data was collected by self structured questionnaire and the data analyzed with T–test and regression statistics tests. Results: The findings showed that education and gender could affect the gender egalitarianism attitude. The gender egalitarianism was significantly different between males and females (p<0/001). Results showed that females had higher gender egalitarianism. The results also showed a significant difference in attitude between people with different levels of education (p<0/01). Individuals with higher grade of education had higher gender egalitarianism. The sex of individuals was a stronger predictor of gender egalitarianism than other variants such as language, education and income. Conclusion: Attempt to decrease the gap between females and males attitudes could lead to decrease the conflicts and problems between females and males in gender egalitarianism attitude and could improve the mental health.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Attitude, Gender role, Gender egalitarianism |
Journal or Publication Title: | مجلهی علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان. |
Abstract and Indexing: | ISC |
Depositing User: | خانم گیتی شاه محمدی |
URI: | http://repository.zums.ac.ir/id/eprint/4394 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |