Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان

دانش‌‌آموزان دبیرستانی و بازیهای کامپیوتری

(1386) دانش‌‌آموزان دبیرستانی و بازیهای کامپیوتری. روانشناسي تحولي: روان شناسان ايراني.

[img] Text
JIP_Volume 4_Issue 14_Pages 189-199.pdf

Download (231kB)

Persian Abstract

پژوهش حاضر با هدف تعیین شیوع بازیهای رایانه‌ای به عنوان سرگرمی در نوجوانان استان زنجان ایران انجام شد. 1500 دانش‌آموز از 18 دبیرستان (750 دختر، 750 پسر) پرسشنامه محقق ساخته‌ای را که شامل پرسشهای جمعیت‌شناختی و پرسشهای تعیین‌کنندة میزان کاربری رایانه‌ای و مدت زمان آن بود، تکمیل کردند. یافته‌ها نشان دادند که 53 درصد از شرکت‌کنندگان کاربر بازیهای رایانه‌ای بودند و 43 درصد از آنها بیش از سه ساعت در هفته را به این بازیها اختصاص می‌دادند. شیوع بازیهای رایانه‌ای در پسران (68 درصد) بیش از دختران (39 درصد) بود. فراوانی بازیهای رایانه‌ای در دانش‌آموزان پایه اول (63 درصد) در مرتبة نخست قرار داشت و این فراوانی در دانش‌آموزان پایه دوم، سوم و پیش‌ دانشگاهی به ترتیب 54، 57 و 50 درصد بود. فراوانی بازیهای رایانه‌ای در دانش‌آموزان شهری (62 درصد) بیش از دانش‌آموزان روستایی (35 درصد) بود. یافته‌های پژوهش با نتایج تحقیقات مشابه در کشورهای دیگر مقایسه شد.

Title

High School Students Playing Computer Games

Abstract

he present research aimed to determine the prevalence of computer games as a pastime amongst adolescents in the province of Zanjan, Iran. 1,500 students from 18 high-schools (750 girls, 750 boys) completed the researcher devised questionnaire consisting of a demographic questions and questions asking if participants played computer games and the amount of time spent playing. Findings showed that 53% of the participants were computer game players, and 43% spent more than three hours per week playing games. Boys played games more (68%) than did girls (39%). Playing computer games was most prevalent among freshmen (63%), followed by sophmores (54%), juniors (57%) and seniors (50%). Students in urban areas played more (62%) than those living in rural areas (35%). Research findings were compared to those of similar studies in other countries.

Item Type: Article
Keywords: computer game, prevalence, adolescents, Zanjan province.
Journal or Publication Title: روانشناسي تحولي: روان شناسان ايراني
Abstract and Indexing: ISC
Depositing User: خانم گیتی شاه محمدی
URI: http://repository.zums.ac.ir/id/eprint/4373

Actions (login required)

View Item View Item